- Bliv medlem -   Motion | Ungdom | Elite | MTB-O | TKC Sjælland | Gallerier |
 Hvordan kommer jeg igang?
Begynderstartside
Hvad er Orientering?
Hvordan kommer jeg i gang?
Prøv et Orienteringsløb!
Torsdage i skoven
Find vej i skovene ved Farum - "prøv selv" orienteringsløb
Læs mere om orienteringsløb
Medlem af Farum OK
Indmeldelse

Links til andre nyttige sider:
Om Farum OK

Når man er ny i en sportsgren, er der altid mange spørgsmål, man gerne vil stille. Hvis du møder op til vores Tekniktræning (der ikke er så teknisk som det lyder) om torsdagen, kan du få svar på mange af spørgsmålene, men vi har også samlet lidt oplysninger her:

Medlemskab. Du behøver ikke melde dig ind i klubben med det samme. Du er velkommen til at deltage i en række træninger, inden du beslutter om det er noget for dig.

Du skal være medlem af en orienteringsklub for at deltage i Dansk Orienterings-Forbunds konkurrenceløb. Som medlem deltager du gratis i klubbens træninger og øvrige klubaktiviteter, og samtidig får du gode klubkammerater at sparre med og køre til løb med.

Udstyr til sporten er enkelt og ligetil. Mens du er ny i sporten kræver det ikke de store investeringer. Du skal have nogle løbesko som kan tåle at blive våde. Nogle lange bukser, som kan tåle at blive beskidte, og en langærmet løbetrøje. Og så skal du have skiftetøj med, så du kan blive tør efter løbet. Til træninger er det en god idé selv at tage en flaske vand med til efter træningen, for du kommer til at svede mere end du plejer.

Et kompas er også en rigtig god investering. Men det skal ikke være et spejderkompas med spejl i. Et ganske simpelt kompas, hvor nålen ligger i olie, er det bedste du kan bruge. Jo hurtigere nålen kan ligge stille, jo bedre kompas og ikke mindst dyrere. Når du føler at du løber for hurtigt til dit kompas, så kan du altid købe et bedre.

Sko til orienteringsløb er specielle terrænsko (trailsko), der har en kraftigt profileret sål og undertiden også små flade stålpigge, så man står bedre fast i underlaget. Du vil opleve, at dine almindelige løbesko ikke er specielt gode til mudder, bakker og især frostvejr. Køb nye, når du ikke længere løber på stier, men tager turen over skovbunden.

Løbetøj til orienteringsløb er består oftest af en bluse, helst med lange ærmer, i glat og rivfast stof, og et par tights eller bukser i samme stof som blusen. Vi har selvfølgelig klubdragter som kan købes gennem klubben. Så er vi lette at få øje på, når vi er ude til konkurrencer og større løb. Vent evt. med at købe løbetøj til du kan se, at dine gamle løbebukser og -trøjer bliver ødelagt af, at du løber på tværs igennem krat og skov.

Senest rettet den 09/09-2017