- Ungdom -   Motion | Ungdom | Elite | MTB-O | TC Sjælland | Gallerier |
  Ungdomstræning (12-21 år)
Børne- og U-startside
Info fra lederne
Farum OK's Skovtrolde (2-8 år)
Ungdomstræning (8-12 år)
Ungdomstræning (12-21 år)
Aktivitetsplan
Tekniktræning
Mærkeprøver
Lederne
Links for B-og-U

Links til andre nyttige sider:
Om Farum OK
Hvad er Orientering?
Klubdragter
Løbskonto
Kontingent

kursusnatløb Hvem er det for?

Ungdomstræning (12-21 år) er selvfølgelig for større børn og unge. Er du yngre, så find Ungdomstræning (8-12 år) eller Farum OK's Skovtrolde via menuen til venstre.

Tekniktræningen

I forårs- og efterårssæsonen deltager vi i Tekniktræningen hver torsdag - kl. 17 fra klubhuset eller kl. 17:15, i skoven, hvis du selv tager direkte derud. Du kan se programmet med startsteder under Tekniktræning i menuen til venstre.

Tekniktræningen kan du begynde på når fra du er ca. 10 år, hvis du synes det er sjovt at være med. Du kan godt starte selv om du ikke er helt klar til at løbe alene, hvis du har en voksen med.

Vinter-træningen

Vinter-træningen fra klubhuset er for de ca. 12-21 årige. Du skal kunne løbe minimum ½ time for at deltage i den træning. Denne træning foregår udenfor sæsonen, det vil sige i den periode, hvor der ikke er tekniktræning i skoven. Vi træner med udgangspunkt i klubhuset hver torsdag kl. 17-18.30.

Vi starter typisk med noget løbe- eller intervaltræning. Da det er mørkt, foregår dette primært på cykelstierne rundt i Farum. Et par gange i løbet af vinteren løber vi en 3 km test. Efter løbetræningen laver vi enten noget styrketræning eller små teoretisk opgaver, hvor vi bl.a. taler om vejvalg eller oplæg til kommende konkurrencer. Vi slutter af med en lille snack og noget at drikke.

Må mor og far komme med?
Nej - vel?
(De er dog velkomne til Tekniktræningerne, ligesom de voksne klubmedlemmer.)

Hvor længe er jeg ungdomsløber?

Du rykker op som senior, det år du fylder 21. Derefter er du selvfølgelig stadig meget velkommen til Tekniktræningen.

Gå til toppen

Andre aktiviteter du kan deltage i
Der er rigtig mange andre muligheder for at få noget mere orienteringstræning.

Talentcentret (TC)
Talent­centret (TC) er en af dem. Når du kan løbe en svær bane, du gerne vil træne mere end den ugentlige klubtræning og blive bedre til at orientere, kan du være med i TC’et på Sjælland. Sammen med en anden træner er det Farum Orienteringsklubs træner, Masha, der står for træningen til TC.

Weekend-kurser
Desuden er ungdomsløberne i Østkredsen (dvs. Sjælland og øerne) delt op i aldersklasser, som hver især tager samlet på weekend-kurser. De 14-16 årige er i U2-gruppen og Junior-gruppen er for de 17-20 årige. Weekend-kurserne foregår en gang i foråret (marts) og en gang i efteråret (november), og strækker sig fra fredag eftermiddag/aften til søndag tidlig eftermiddag. I starten af sommerferien er der desuden en uges sommerlejr for de forskellige grupper. Disse weekend-kurser og sommerlejre er legendariske og det er her, hvor der knyttes venskaber på tværs af klubberne.

Vintercup og Natcup

Om vinteren kører der to træningsserier, Vintercup hver anden lørdag og Natcup hver anden onsdag. Begge serier foregår med samlet start i forskellige skove omkring Storkøbenhavn. Der er en gennemgående konkurrence i begge serier, men man kan sagtens deltage bare i et enkelt løb eller nogle få. Der er god intensitet på både den tekniske og den fysiske træning.

Almindelige orienteringsløb - se dem i O-service!
Du kan selvfølgelig også komme med til alle de almindelige orienteringsløb, divisionsmatcher og danske og sjællandske mesterskaber. På O-service.dk kan du finde dem alle sammen på en oversigtskalender og tilmelde dig til dem. Hvis du ikke har et log-in til O-service, kan du få det af .

Ture til udlandet
Er du helt vild og blodig og vil bare have mere og vildere, kan du tage med på ture til udlandet – primært Sverige, Finland og Norge, som er de store O-nationer. Vi har slået os sammen med Tisvilde Hegn OK i Farum-Tisvilde OK for at kunne gøre os gældende til de store nordiske stafetter. Her er Tio-mila i Sverige, Jukola i Finland og Smålandskavlen i Sverige de mest populære løb at deltage i, men også det store, lange og barske løb Blodslitet i Norge er præstigefyldt, ligesom det er muligt at deltage i etapeløb, der strækker sig over op til seks dage rundt omkring i verden. Der er flere muligheder, end du kan nå at prøve!!

Gå til toppen

Klubben arrangererofte også en sommertur til Jyllane eller et af nabolandene - hvor hele familien kan deltage.

Kalenderen
Se u-kalenderen under Aktivitetsplan oppe i menuen t.v.smile!
Her finder du den gældende træningsplan. Klik på billedet af planen for at få en stor forstørrelse - lige til at printe ud til køleskabet. Under Tekniktræning i menuen finder du - gæt selv - Ja! - oversigten over tekniktræninger smile!

Senest rettet den 29/10-2018